2014.06.28.
18:52

Írta: Abdani

A Bud Spencer-Terence Hill filmek hazai kultikus státuszának okai

Hazánkban igazi kultikus státuszba emelkedtek a Bud Spencer-Terence Hill filmek, melyre egykori nagy sikerük ellenére sem tettek szert a tengerentúlon. Sokan próbálták már megfejteni, hogy miért vált kultikikussá a színészpáros által készített tizenvalahány film itthon. Itt az én változatom.

Véleményem szerint ennek igazi központi motivácós ereje nincsen, inkább a kölünböző sajátosságok együttállása okán tettek szert, akár a készítők akaratán kívül is a filmek ilyen igazi generációs kultikus szerepre. Itt egy általam elemzett öttényezős modell.

- Generációs összetartó erő

A Bud Spencer-Terence Hill filmek nézése igazi nyári, szünidős elfoglaltságok voltak a '90-es évek végén, amikor az akkor induló kereskedelmi adók műsorra tűzték őket. Ennek oka, hogy az akkor még a mainál jóval szerényebb bevétellel dolgozó kereskedelmi csatornák jó áron tudtak hozzájutni a sugárzási jogokhoz, és költséghatékonyság miatt számtalanszor leadták nyáron, esetleg ünnepnapokon a filmeket. Így gyakorlatilag mindenki találkozott velük. Egy olyan közegben, amikor a hazai társadalom még tanulta a kereskedelmi média fogyasztását, és készítését, az első kereskedelmi médiához kapcsolt attitűdnek számított az ilyen filmeket nézni. A mai 25-35-ös korosztályban a régi áltis, gimis emlékek ugranak be a filmekről és a régi szép idők. Azok meg mint tudjuk, mindig jók.

- Műfaji sajátosságok

A filmeket jegyző alkotói gárda, köztük a két főszereplő, valójában egy a '20-as évek óta nem használt filmműfajt tettek újra sikeressé a 70-80-as években, ez pedig a burleszk. A burleszk lényege a filmes agresszió bagatellizálása. A nagy elődök, Stan és Panhez (mit ad isten, egy kövér és egy sovány színészpáros) hasonlóan ezekben a filmekben sem valós cselekményt látunk. Remekül megkoreografált jelenetek sorjáznak, ahol a pofonokra még külön vicces hangeffekteket is kevernek. A burleszk sajátosságai, hiába egy kémfilmet (Nyomás utána!) vagy kalandfilmet (Kincs, ami nincs) nézünk, igazi családi mozivá teszik a történetet. Emellett fontos az erős helyzetkomikumra épülő gageket használ általában a film, ami így együttesen negligálja a film valóságértékét, és egy nemlétező párhuzamos világba repíti a nézőt, ahol simán el lehet nyerni kártyán az alvilág vezetőjétől a szerencsebarlangját (... és megint dühbe jövünk).

- Képviselt értékek

A történet nem vesz el semmit a nézőtől. Nem játszik az érzéseire, nem facsarja ki, nem döngöli bele a fotelba, pont fordítva: inkább adni akar. A két karakter (akik jellemzően testvérek) valójában a családi összetartozást képviseli, akik mindig kisegítik egymást, sőt még a papinak is összedobják a szemműtétre valót (... és megint dühbe jövünk c. film alapvető motivációs rugója). A karakterek saját maguk okán is szerethetőek, Réz András szerint például mindenki szeretné, ha állna mögötte egy Bud Spencer, egy biztonságot adó nagy medve.

- Narratíva

Nincs túlbonyolítva a filmek narratív struktúrája. Mindenki számára érthető, egyenes vonalon haladnak az események (a két testvér összejön, a két ismeretlen összebarátkozik), belekeverednek az eseményekbe, amit (sokszor a szerencsének köszönhetően megoldanak - lásd: pont akkor fordul le Terence Hill a lóról, hogy bemutassa kaszkadőrtehetségét, amikor a maffia bérgyilkosa rálő a Nincs kettő négy nélkülben). A végén pedig az elmaradhatatlan pofonorgia, ahol a teljes rosszfiú csapat ki lesz osztva a (a szerencsajátékhajón vagy az uradalmi pajtában mindegy, de a helyek sajátossága mind része a gageknek). És persze a váratlan fordulatok hiánya, a néző már rég tudja, hogy a Terence Hill szerelme, Olympia Chavez, áll a támadások mögött, mikor a szereplők erre rájönnek.

- Markáns dramaturgai eszköztár

A történetelemek állandósága mellett persze a filmek jól megjegyezhető állandó szerepelőkkel dolgoznak (pl. hagymásbab), vagy emlékezetes gegek, amik önálló életre keltek (Ne spórolj a pisztáciával, "Ha kicsi a tét a kedvem sötét"), amelyek segítik a filmek felidézhetőségét.

20 komment

Címkék: film bud spencer és terence hill kultikus státusz

A bejegyzés trackback címe:

https://alfoldydanielemez.blog.hu/api/trackback/id/tr616442165

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

pokolfiú 2014.06.28. 23:28:56

+1 Kiváló magyar szinkron

Blobov 2014.06.29. 07:37:50

A generációs összetartó erő nem csak a mai 25-35-ös korosztály számára igaz: ezeket a filmeket a tévé korábban is gyakran adta, így gyakorlatilag mindenki számára egy kellemes közösségi emlék.

body_andras 2014.06.29. 07:44:50

"Bunkó vagy Bugsy!" :))
@pokolfiú: tény és való, hogy a BS&TH filmekben minden idők legjobb magyar szinkronja van, nem értem hogy süllyedhettünk a mai kínosan rossz szintre :(

nemszólokmégegyszer 2014.06.29. 08:07:29

Kimaradt a cikkből, hogy ragyogó a magyar szinkron, a hanghatások /a pofonzivataroknál, vagy Székhelyi Anuluja is, meg persze minden/ és alapvetően "békés" filnek. A fogak kiköpésekor sem folyik vér, de a legnagyobb verekedés után is mindenki a saját lábán távozik. Látott bármelyik közös filmjükben valaki akárkit is meghalni? /Hordágyon max. Bulldózerben, meg a kínai a Szuperzsrukban, de az része a történetnek, és kínait sem ők ölték meg/. És mindig a jó győz /még ha nem is nyeri el a jutalmát: Kincs ami nincs/, de ezek alapvetően vidám mesék. Ahányszor adják, annyiszor nézhető. Mindig van egy új belépő generáció, akinek új élményt jelent, mint Sergio Leone filmjei.

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2014.06.29. 08:30:16

nem csak a 90es években, de a mai napig adják számtalanszor a tvk.

Shutimanó 2014.06.29. 08:54:32

Jó cikk, de néhány helyen úgy éreztem, hogy a cikkíró úgy használ szavakat, kifejezéseket (pl. motivációs rugó), hogy fogalma sincs, mit jelentenek.

Dester 2014.06.29. 09:11:06

@nemszólokmégegyszer: közös filmjeikben nem, de két Bud Spencer film jut eszembe, ahol azért van néhány halál (akasztás, golyózápor): Élet vagy halál és Zsoldoskatona. Az előbbiben bár nem látszik közvetlenül, ahogy Telly Savalast leszúrják, utána van vér. De ezek szerintem azok a kivételek, amelyek erősítik a szabályt (és mint írtam, nem közös filmek).
A másik vonal a szexualitás, ami nagyon érintőlegesen jelenik csak meg (szintén Zsoldoskatona, Féllábbal a paradicsomban, Keményfejű), kicsiknek is könnyen elmagyarázható módon.

Eaven 2014.06.29. 09:12:38

Ezek a filmek mindig meleg helyeken játszódnak, pálmafák, tengerpart, sivatag. A két főszereplő bármennyit is évődik mindig jóindulattal van egymás iránt. A dolgok azok amiknek látszanak és a szereplők max morcosak de sosem szomorúak. Csoda ezek után, hogy a magyarok számára jó kikapcsolódás egy ilyen film? Mindez épp az ellentéte annak amiben élünk és éltünk. Pontosan az amit egy filmtől várunk: szabadulás a valóságból. :)

Eaven 2014.06.29. 09:12:38

Ezek a filmek mindig meleg helyeken játszódnak, pálmafák, tengerpart, sivatag. A két főszereplő bármennyit is évődik mindig jóindulattal van egymás iránt. A dolgok azok amiknek látszanak és a szereplők max morcosak de sosem szomorúak. Csoda ezek után, hogy a magyarok számára jó kikapcsolódás egy ilyen film? Mindez épp az ellentéte annak amiben élünk és éltünk. Pontosan az amit egy filmtől várunk: szabadulás a valóságból. :)

Hermesz Konrad 2014.06.29. 10:52:05

Megjegyzem, hogy ezek a filmek anno mozifilmek is voltak, és az idősebb generáció ott látta először, szóval régi emlékeket is ébreszt azontúl, hogy már akkor megkedvelték.
Továbbá a legtöbb film "kisemberekről" szól, és ez szintén szimpatikus.
Jó a humor, és a két színész tökéletesen kiegészíti egymást.

MEDVE1978 2014.06.29. 11:15:23

Bizony, az előkészített, profi szinkron, az, hogy a nagy magyar évtizedben (80-as évek) jöttek ki ezek a filmek, főként a mostani 30-40-esek kedvencei, akik elég nagy kulturális hangadó szereppel bírnak. Ez mind-mind hozzájárul ahhoz, hogy Magyarországon ilyen nagy sikerük van. Ezek aranyos mesék, ahol a jó győz,de úgy, hogy a gonosz csak leckét kap, nem pusztul el, hal meg. Kivételeket én is tudnék, talán az egyik korai - kalózos filmjükben - van halál és gyilkolászás is, olyannyira hogy ha jól emlékszem Bud Spencer karakterét ki is végzik.
Érdekes egyébként a színészek - Carlo Pedersoli és Mario Gotti - az együttműködést követő filmjei is. Mindkettő ugyanis követte ezt a vonalat, beleégtek egyéniben is a szeretetteljes pozitív hős szerepbe.

2014.06.29. 11:46:58

Szerintem a nosztalgiafaktor a megoldás kulcsa. Azok az egyébként klasszikusnak számító filmjeik, amelyeket csak felnőttként láttam nem tudnak úgy tetszeni, mint pl. a teljesen bugyuta Különben dühbe jövünk, ami korai gyerekkori élményem.

@MEDVE1978: Ha jól tudom nem Gotti, hanem Mario Girotti.

lith 2014.06.29. 12:15:39

@nemszólokmégegyszer:
szerintem a Szupercsapatban sem hal meg senki, lőnek mint hülyék, borulnak a kocsik, robban minden, de halott, az nincs.

phaszfej 2014.06.29. 14:28:55

Mert nem olyan okoskodó, mindent elemezni próbáló, giliszta-testű bölcsészek írták a forgatókönyvet, mint ennek a posztnak a szerzője.

Komojtalan 2014.06.29. 15:07:34

Csatlakozom a szinkronhoz. Megpróbáltam megnézni pár régi filmet új szinkronnal, mert úgy adták ki DVD -n, egyszerűen nézhetetlenek voltak és nem csak a BS filmek, de pl. a Profi és sok más film is. Nyelvgyakorlás miatt letöltöttem angolul is a Különben dühbe jövünket, de úgy is gyenge volt, nem csoda hogy nálunk és Olaszországban a legkedveltebb színészek. A másik, hogy régen is családi filmek voltak és nem csak a TV -ben, amikor karácsonykor, vagy ünnepnapon volt ez a műsor. Én még a szüleimmel láttam nem multiplexben, hanem jó kis fapados széken a Madách, vagy a Fórum moziban, lévén Pestlőrincen laktunk.

SadBoobie (törölt) 2014.06.29. 21:43:25

A szinkron zseniális, nélküle aligha lennének sikeresek a filmek.
A másik faktor, ami talán a magyar pesszimizmusmiatt hangsúlyos: olyan mesék ezek, ahol egy kilátástalannak tűnő helyzetből a főhősök kizárólag a saját kurázsijuk, szerencséjük és/vagy elhatározásuknak köszönhetően a film végére egy jobb,elfogadhatóbb, kvázi nyertes helyzetbe kerülnek, anélkül, hogy törtetővé, gonosszá kellene válniuk és mindvégig a 'jó tett helyébe jót várj' helyzeteken kereztül visz az útjuk, akárcsak egy magyar népmesében.
A szomorú valósághoz képest - ahol folyamatosan áldozatokat kell hozni az eredményekért - ez egy üdítő világ képét mutatja, amiben jó hinni.

Hambre Voraz (törölt) 2014.06.30. 00:11:37

Vannak visszatérő motívumok, amik valóban könnyeddé és fogyaszthatóvá teszik a sztorikat.
Pl. mindig trópusokon/nyáron játszódnak a történetek. Az ellenfél jellemzően együgyű banda, ahol az egyes katonáknak sosincs szerepe, csak gyorsan ki vannak ütve. Addig is elég egyszerűen próbálnak harcolni.
Nincs bennük halál.
A gonoszok vezére sosem igazán gonosz, nem tudjuk szívből utálni, sőt sokszor sajnáljuk őket(amikor szétverik a saját kocsijaikat vagy a hasbeszélős-rakétaindítós jelenet).
A nők finomak, kedvesek és mindig évődnek, kacérkodnak. Elég egyszerűek, sőt primitívek.
A főhősök majdnem mindig valamilyen elesettek segítségére sietnek.

etc111 2014.06.30. 00:31:36

Én a zseniális zenét is megemlíteném... Többek között a zene miatt is megunhatatlan

A nép fia 2014.06.30. 08:47:40

Bármi is a recept, ezt csak ők tudták főzni. Míg csak élek, kedvenceim maradnak!

A nép fia 2014.06.30. 08:51:06

Amúgy pár éve voltak BS-TH rajongói találkozók. Létezik még ez? Kérem, szóljon, aki tud valami idei rendezvényről! KÖCI!
süti beállítások módosítása